Thursday, October 22, 2009

Kaisin Tartus

Nagin tana unenaos, et olin Tartus. Olin Raekoja platsil ja lumi oli maas ning kuusepuud olid seal. Ja ma tundsin end seal hasti, sest see oli vana linn. Unenaos juhtus veel muudki. Kuid, kuigi ma tundsin end Tartus hasti, igatsesin hinges tagasi Austraaliasse. Tagasi Tartus oli kosutav olla, kultuur-sotsiaalne keskkond tundus oige. Lihtne oli suhelda, polnud keelelist takistust. Kehaliselt, keeleliselt, linnakeskkonna mottes oli hea tagasi olla, aga vaimu moistes igatsesin Austraaliasse, siin saab mu vaim vabam olla.

Eile jalutasin Jamesi tookohta, et teda yllatada (yllatus osutus minu yllatuseks, sest ta oli juba lahkunud), ning motlesin et Melbourne'is voi tegelikult yldse planeeritud linnades ei ole hea jalutada, ekselda. Mida sa ikka jalutad ja eksled, kui tanavad on joonlauaga tommatud. Ei ole voimalik ara eksida. Seda igatsen ma vaga, kaanlevaid tanavaid, et ei nae, mis nurga taga on, et on yllatusi. Jah, ka Melbourne pakub vahest selliseid elamusi, et naed uut vaadet, aga yldiselt on koik sirgjooneline ja lihtne. Selleparast meeldib mulle Tallinna vanalinn. Tartu tanavad said ka ju sojajargselt sirgeks tommatud - pole voimalik ekselda. Kuigi Tartu saab olla uhke, tal on Toomemagi keset linna - milline rikkus.

Jah, eile motlesin, Melbourne meenutab mulle nii Tartut, Tallinnat, Viljandit kui ka Parnut. Kuigi jah, Haapsalu idyll on puudu... igatsen Haapsalu. Seda voib kohata vaid vanas Euroopas.
Vedeleda ja lasta ajal kanduda... 

Melbourne on suur vaikelinn. Linn on nimetatud lord Melbourne'i jargi, kes oli kuninganna Victoria armastatu. Jah, ja linn on ju Victoria osariigi pealinn. Sydney on saanud oma nime lord Sydney jargi. 

Jah, kui moelda, et kogu osariik nimetati kuninganna jargi ja pealinn kuninganna armastatu jargi ning kogu linn ehitati viktoriaanlikus stiilis, siis tolleaegsed elanikud olid ikka truud alamad oma kuningannale. Kuninganna voim oli suur. Voi tahtsid nad lihtsalt pugeda.

Kui sain teada, kust on parit nende linnade nimed, olin isegi pisut pettunud - liiga lihtne lahendus linna nimedele, ei mingit mysteeriumit.

No comments: