Thursday, October 13, 2011

Eestlased...

Ma siiamaani olen suuresti vältinud kirjutamast midagi eestlaste kohta...
Mida ma ikka kirjutan, ma olen ju Austraalias. Elan siin ja praegu.

Ahhaa, siinkohal hoiatan, tekst võib paljudele ehk solvav tunduda. Riivab ehk rahvuslikku sündsusetunnet. Seega hoiatus on edastatud. Tekst on eestlaste kriitiline, aga mitte ainult. Eestalsed on ka toredad ja armsad, siirad ja lihtsad.

Viimasel ajal on mu ellu juhtunud mitmeid eestlasi. Ma alati tunnen, et ega ma neid eriti näha ei taha. Sest nad ei rikasta mind... (loomulikult on erandeid!). Ma ei igatse musta leiba ega silku ja heeringat. Julm, eks ole.

Aga jah, asjad, mida ma märganud olen, ja mis mind häirivad eestlaste juures, on järgnevad:

1. Austraalia on multikultuurne ühiskond. Jah, kunagi britid asutasid selle valgetega, tapsid kohalikud aborigeenid. Tänapaeval on see siiski multikultuurne ühiskond. Nii, et kui eestlane sa tahad tulla siia, siis saa palun aru, et rassism ei ole siin teema. Ega muud foobiad. Multikultuursus pole siin surnud. Elab ja muudkui muudab vormi.

2. Mida sa eestlane istud nurgas ja kellegagi ei suhtle. Istud muudkui ja norutad ja lood paranoiasid oma peas teiste kohta. Mine ütle tere, astu vestlusesse, ava ennast, saa teisi tundma. Ela! Tee suu lahti ja hakka suhtlema.

3. Jah, üllatus-üllatus, Austraalia polegi Estoonia. Siin käivdki asjad teistmoodi. Pole nii nagu Eestis. Loogiline, teine riik, keel ja kultuuriruum. Saa sellest aru ja saa ka endast üle. Õpi, kuidas saab teisiti. Asjad ei käi ainult ühte moodi, eestlaste moodi.

4. Ole nüüd natukenegi lõbusam. Appikene, kui Tere = How are you? siis naerata ja ütle How are you? vastu. See pole väga keeruline. Edasjõudnud peaksid seda suutma juba öelda ka teatud siirusega.

5. Eestlane ära võta kõike surmtõsiselt. Austraallased võtavad asju huumori ja naljaga. Aga kindlasti mitte õela musta huumoriga - ärapanemisega. Teised inimesed ei pea teadma, mida sina neist tegelikult arvad. Inimesed ongi kõik väga erinevad ja kõigil on oma lood ja saagad.

6. Eestlane on ju küll tubli ja töökas, aga see pole veel kõik. Eestalse identiteet võiks ju kirjum olla kui vaid matusekõnelik "tubli ja töökas ta oli".

Ah, rohkem ei viisti eestlastest kirjutada. Estonia = No Fun! Mina olen eestlasena lots of fun and joy. ;) Cheers! Terviseks!

4 comments:

Anonymous said...

Sina siis arvad, et eestlased on loodud selleks, et sind rikastada?!:).

Ära aja naerma!

Tanel Jan said...

Ehk "rikastama" tähendaks ilma hinnanguteta suhtlemist.

Ma tean, see on keeruline, ega ma mingi puhas leht ole.

Eestlased on kindlasti loodud milleksi enamaks kui minu rikastamiseks. ;)

Anonymous said...

Pidasingi silmas vaimset rikastamist, mida ju sinagi tõenäoliselt.
Suhted on vastastikused.
Sa tahad anda ja annad hinnanguid eestlaste kohta angroo, aga hoidku jumal sinu kohta midagi arvamast.

Tanel Jan said...

mmm... kusjuures pean ytlema, et kui keegi suudab midagi vaga tabavat mu kohta öelda, siis see on superäge! ;)

Nt. kui olin eestis, siis virisesin kodus eestlaste kohta... Lõpuks mu ema peenelt nähvas mulle, et ma olen ise ka eestlane. ;) Ma hakkasin selle peale naerma ;)